QUÈ ÉS EDUCAR?
Què
és educar? Aquesta gran pregunta s’obri al llibre de “El valor de educar”, on
F. Savater descriu moltes possibles definicions, i molt bones, però
personalment pense que no n'hi ha una concreta. L’educació és molt important
per a nosaltres, tant des de que som menuts fins que envellim, la qual cosa
m’ha portat a la següent pregunta: L’ensenyança pot ser autònoma? És a dir, si
ens abastem nosaltres mateixos per a aprendre tot el què vulguem. Seria un
propòsit impossible o factible per a tot aquell que s’ho proposara sèriament?
A
molts vos vindrà a la ment la pregunta: "Aleshores per què hi ha
professors?". A l’època on no n'hi havien la gent aprenia a costa del
demés, hi ha que tindre en compte que la societat també ensenya. Els xiquets
aprenien del dia a dia, els seus avis els ensenyaven coses per a la vida, els
joves amb coneixements ja adquirits podien ensenyar noves coses als majors, o
siga que hi existia un aprenentatge mutu. Per tant, aprenem pel nostre compte
però, qui ens ensenya a aprendre? Moltes
vegades els professors no han estat molt ben considerats, o siga que no es
valora el treball que fan dia a dia per a dur endavant a les noves generacions.
Però jo dircrepe ja que des de menut he anat al col·legi i després al institut
on m’han ensenyat molt. No obstant això tothom té, el què es diu, capacitat
d’aprendre, i amb això podríem anar tirant però aplegaria un moment en què les
coses es compliquen, en què necessitem de gent qualificada per a aprendre’n de
noves, i és ací on intervé el paper de l’educació i la instrucció als alumnes,
és ací on hi ha que fer-los veure a aquella gent que infravalora als professors
de què sense ells no tindríem l’educació que ens mereixem i que, per tant,
estem molt agraïts.
En
síntesi, sí que podríem anar aprenent pel nostre compte gràcies a la nostra
capacitat per a fer-ho, però els professors juguen un paper molt important que
no hi ha mai que infravalorar. No tot el què s'ensenya al carrer i a casa és
suficient si el què volem realment en la vida és conèixer-la i aprendre molt
sobre aquesta. Per a això estan els professors, per a educar-nos, extraure els
nostres coneixements i guiar-nos cap a la saviesa de la manera més eficient possible,
però per fer-ho aquests han de ser optimistes. No es pot ensenyar sent
pessimista, són dos termes que es contradiuen. O siga que per a que hi haja una
bona educació, l'educador ha de ser el més optimista possible a l'hora
d'instruir les seues classes, ha de tindre vocació i disfrutar de què els seus
alumnes aprenguen dia a dia, sols així aquests s'ensenyaran a aprendre.
Ho he pensat millor, vos pose ací l'enllaç d'un assaig d'ell molt breu i interessant: La ràpida teoria del porro: http://lacomunidad.elpais.com/cinecine/2012/12/17/-rapida-teoria-del-porro-joan-fuster
Muy bien planteado y argumentado! Se nota que tienes capacidad para darle sentido a los temas que trabajamos en clase o que aportan tus compañeros. Por qué no lo haces más a menudo? En general, ¿estás satisfecho de tu seguimiento hasta ahora? Si la respuesta es "no", ¿qué vas a hacer al respecto? El blog de la asignatura y en la "Comunidad EdMov" te pueden dar ideas.
ResponElimina