Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 17 de febrer del 2014

Dualisme Cartesià

Al principi de l'article: "Pérez Samaniego, V. y Sánchez Gómez, R. (2001). Las concepciones sociales del cuerpo y su influencia en el currículum de la Educación Física. Lecturas. Educación Física y Deportes, 33" em cridà molt l'atenció quan van parlar del dualisme, és un tema molt interessant i que vaig estudiar a Filosofia de 2º de Batxillerat en l'autor Descartes, i com que disponc d'informació m'ha paregut interessant compartir-la. M'agradaria fer una petita introducció als vídeos, només dir que Descartes fa referència al dualisme entre la seua ment i el seu cos defensant sempre que la seua essència és només el cogito (pensament). Defineix l'ànima coma substància pensant no extensa i el cos com a substància extensa no pensant. En els inicis de la reflexió filosòfica, especialment a partir de la filosofia de Plató i d'Aristòtil, i accentuat pel cristianisme i les religions monoteistes, la concepció dominant va ser la pròpia d’un dualisme basat en la distinció entre cos i ànima, reservant-se per a aquesta darrera les propietats específicament mentals. Aquest dualisme va ser reformulat per Descartes, per a qui hi ha una absoluta distinció entre el cos, que es comporta com una màquina, i l’esperit, que és immaterial. Per explicar la relació entre els processos corporals i els anímics, Descartes va recórrer a una hipotètica interacció que, segons ell, es realitzaria a través de la glàndula pineal. VÍDEOS

4 comentaris:

  1. Me pareix interessant la aportació que fas al respecte. Mentre quasi tots defensem el monisme, savem que el dualisme ha sigut també defensat per grans filòsofs com Descartes, fet que ens fa pensar prou en relació a quin de les dos visions podria ser més certera. Però mai tenim que olvidar la tercera, que es el cos com a (in)satisfacció social.

    ResponElimina
  2. Jo no pense que hi haja una visió més certera que altra, simplemet pensen de forma distinta, o almenys és el que ens han fet pensar...
    i m'agrada moltíssim l'aportació de la tercera ideologia del cos, aquest com a (in)satisfacció social! Hi hauria molt que parlar-hi!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estic d'acord Manu que hi hauria molt que parlar, de fet et propose que penses en el nostre treball de l'exposició, més concretament al edifici que representa la nostra situación actual, el fet de que la gent tinga obsesió pel gimnàs, no es deveres que esta obsesió no és més que la insatisfacció social per el cos de la que parles?

      Un salud!!!

      Elimina
    2. Doncs, podria se-ho perfectament, si descartem a aquella gent que es dedica "professionalment" a això, i em referixc a culturistes, etc... També podria haver gent que va per plaer, o perquè li agrada i no tant per insatisfacció social... però ara que ho pense pot anar també lligat! No podem llegir la ment a la gent...

      Elimina